Zomervakantie 2022

Stranden zoeken: beachsearcher.com

1e etappe: Zwolle – Zwarte Woud (26)

Langs de Rijn omhoog naar het Zuiden; eerst naar Arnhem (via A50 en A12 richting Oberhausen), grens over bij Zevenaar, over de A3 langs Oberhausen, Duisburg, Dusseldorf, Keulen, (op een afstandje langs) Koblenz, tussen Frankfurt, Wiesbaden en Mainz door richting Darmstadt. Daar wordt het A5, langs Mannheim en Heidelberg tot Karlsruhe. Daar naar het Oosten afbuigen over de A8. Voor Waldbronn afslag 42 nemen, anders bij Pforzheim van de snelweg af (afslag 43) naar het Zuiden. Het is dan nog ongeveer 40 kilometer naar Oberhaugstett.I will check my

Vaste priks:

2e etappe: Zwarte Woud – Bodensee (27)

Indien nodig, eerst van Waldbron ongeveer naar Oberhaugstett; vanaf Oberhaugstett een kort stukje naar Wildberg, dan naar het Zuiden over de A81 langs Horb-, Sulz- en Obendorf am Neckar, langs Rottweil, Trossingen en Geisingen, Engen en Singen naar Schaffhausen

  • route naar laadplein bij de waterval, Lauferstrasse, Uhwiesen, Laufen-Uhwiesen, Bezirk Andelfingen, Zurich, 8248, Switzerland
  • batterijplanner vanaf Oberhaugstett (150 km); vanaf Waldbronn 210 km

Met een korte omweg komen we door Freudenstadt (waar we vanuit Bad Rippoldsau een paar keer geweest zijn); als we de dag van tevoren bellen kunnen we kijken of we bij het Vietnamese restaurant daar kunnen ontbijten.

  • route naar Freudenstadt (45 km, drie kwartier), en
  • route van Fruedenstadt naar het laadplein in Schaffhausen (140 km, een kleine twee uur)
  • aangepaste batterijplanner vanaf Oberhaugstett over Fruedenstadt (170 km); vanaf Waldbronn 200 km

Er zijn 8 geschikte laadpalen beschikbaar naast de waterval, maar LET OP: laden via newmotion/shellrecharge of via een app van swisscharge (de palen staan niet vermeld op abetterrouteplanner.com, en niet op openchargemap.io, wel op https://shellrecharge.com/nl-nl/vind-een-laadpunt)

Daarna van Schaffhausen via Konstanz naar Dornbirn in Oostenrijk. De routeplanner wil het eerste stuk niet langs het meer rijden, misschien is dat twee minuten langzamer, of het is alleen voor fietsers.

3e etappe: Dornbirn – noord Italie (28)

We kunnen door een tunnel onder de hoogste Alpen rijden en een stuk afsnijden, maar we kunnen er ook overheen gaan. We zijn dan langer onderweg, maar er zijn ook leukere plaatsen om uit te stappen.

Davos is wel een bekende plaats in de Zwitserse Alpen, daar zouden we wat kunnen eten en opladen. (Davos valt af, we komen dan aan de verkeerde kant van de Stelviopas aan) De Stelviopas is een van de hoogste bergpassen in de Alpen, die is daar niet ver vandaan de weg over de Alpen naar Italie. We gaan grappig genoeg juist vanuit Italie naar Zwitserland de pas over!

Net ten Zuiden van de Alpen is een groot meer (Garda), daar in de buurt, in Gavardo, heb ik een B&B gevonden die net de dag dat we daar rijden, een vrije kamer heeft.

Een andere optie is om in de buurt van Verona te overnachten. Dat is iets verder rijden, 60 km ongeveer, maar het is ook een mooie plaats. We komen daar zowiezo langs als we naar Ancona (op weg naar het Zuiden) of naar Venetie (dat is nog een redelijk stuk naar het Oosten) gaan.

  • Naar Venetie? Dan overnachten in de buurt van Verona, en in de buurt van Venetie, voor we naar het Zuiden gaan
  • Niet naar Venetie? Dan overnachten in de buurt van het Gardameer, daar kijken, via Verona naar het Zuiden rijden.

Na wat advies, nalezen en overleg, geen Venetie: het is een redelijke omweg, en midden in de zomer op z’n drukst.

Vaste priks:

  • route: die is wat gefragmenteerd, omdat de routeplanner graag door de tunnel gaat in plaats van een toeristische route te nemen. Ik reken met effectief vertrekken om 10 uur ’s ochtends; met pauzes en laden komen we rond 19.30 aan.
    • Vorarlberg-Tirol: de Arlberg-tunnel ligt op de landsgrens, Arlbergpass aanhouden om bovenlangs te gaan. Op de pas zal vast een uitkijk/drinkpunt zijn.
      • 80 km
      • 1 uur rijden
      • niet laden (iets meer dan 50% gebruikt, daarna bergafwaarts)
      • 11 uur
    • Pauze 30 minuten
      • 11.30
    • Tirol-Trontino / Suedtirol:
      • 90 km
      • ruim 1 uur rijden
      • laden in Graun im Vinschgau (ca 90% gebruikt)
      • 12.45
    • Graun im Vinschgau: hapje eten, eindje wandelen langs het meer
      • batterij laden, in ieder geval een half uurtje@22kW
      • 1,5 uur lunch
      • 14.15
    • Trontino-Stelviopas /Passo dello Stelvia:
      • 50 km
      • 45 minuten
      • 15.00
    • Passo dello Stelvia: Op de pas lijkt er een uitkijkpunt te zijn, een paar hotels en parkeerplaatsen. Er is een punt dat ‘Dreisprachenspitz’ heet. Er zal vast iets te drinken en te wandelen zijn.
      • via Prad am Stilfser Joch (Prato allo Stelvio) en Trafoi (dan komen we de Italiaanse kant van de pas op, anders aan de andere kant van de ‘Rotelspitze’/’Punta Rosa’, in Zwitserland. Naar beneden gaan we in ieder geval aan de Zwitserse kant
      • 30 minuten pauze
      • niet laden, we gaan nu alleen maar naar beneden
      • 15.30
    • Stelviopas-PicNic Il Cantoniera: er lijkt een fotopunt te zijn bij deze picnicplaats, daarna gaat het stijl bergafwaarts
      • 13 km
      • 11 minuten
      • 15.40
    • PicNic: korte fotopauze
      • 15 minuten
      • 15.55
    • PicNic Il Cantoniera – Pisogne : Hier avondeten en laatste laadsessie. In Pisogne zijn twee laadlocaties met twee contacten; in zowel Gratacasolo als in Pian Camuno, telkens 5 km terug op de route, zijn er ook twee palen met twee contacten. Langs het meer zelf zijn de laadpalen dun gezaaid, een in Sulzano, een in Iseo. Voorbij het meer, in Brescia, zijn er wel vrij veel laadpalen. Als we hier rond vijven zijn, is het waarschijnlijk nog vroeg voor avondeten in Italie.
      • 120 km
      • ruim 2 uur
      • 17.00
    • Pisogne – avondeten
      • 1.5 uur
      • auto laden
      • 18.30
    • (misschien even kijken: Terme di Bormio , locatie: halverwege de pas en Bormio; bezoeken niet echt de moeite, 44 euro pp)
    • Pisogne-Gavardo : hier overnachten we. Als de rit volgens plan verloopt, is het nog licht. Het Gardameer ligt op ongeveer 10 kilometer afstand, we zouden nog even kunnen gaan kijken.
      • 70 km
      • 1 uur
      • 19.30
    • Gavardo: hier overnachten
  • Batterijplanner voor de hele rit (1x ruim een uur in Graun im Vinschgau, 1x een half uur in Pisogne, om met enkele procenten respijt in Gavardo aan te komen. Tijdens het eten volladen is wel handig, dan halen we het om langzaamladend de volgende ochtend met een volle accu te vertrekken. De dichtstbijzijnde laadpaal bij de Aldi (1,5 km lopen) lijkt gratis te gebruiken, dat zal de beschikbaarheid niet ten goede komen.

4e etappe: Noord Italie – San Marino (29)

Vanuit Gavardo via Verona en San Marino richting Ancona, daar een paar dagen bijkomen aan het strand.

Overnachtingsopties:

De stille vrede is ondertussen geboekt, het wordt de lieve vrede voor families in de heuvels.

  • route van Gavalto via Verona naar San Marino
    • 330 km
    • ruim drie uur, sightseeing niet meegerekend
  • route van San Marino naar Montefiori Conca (dorp, locatie moet nog bevestigd worden)
    • 25 km
    • 40 minuten door het binnenland

Geen etappe – Montefiori Conca (30)

Een dag naar het strand, omgeving bekijken. Er schijnen mooie dorpjes in de buurt te zijn.

5e etappe: San Marino – Marche (31)

Via een strand tussen Rimini en Ancona, of, gezien het uitzicht zoals in beachsearcher te zien, misschien een strand aan de voet van de berg/heuvel bij Ancona, bij Civitanova rechtsaf bij de zee vandaan rijden naar Petrolio.

  • route van Montefiori Conca naar Petriolo
    • 160 km zonder strandstops
    • 2 uur

Geen etappe: Petriolo

Hier een paar dagen blijven, strand bezoeken, omgeving bekijken, verdere plannen maken. In grote lijnen nog uit te werken:

  • Petriolo
    • 2 nachten: een dag bijkomen op het strand, ’s avonds plannen, daarna op pad
  • Napels
    • Pompei/Herculeum/Vesuvius – 1 dag
    • Er zal vast in de baai iets te zien zijn – 1 dag
    • Er is een zomerfestival verder naar het Zuiden, er is vast meer te doen; bootje varen? – 1 dag
    • het is een kleine 400 km rijden, een kleine 5 uur – 1 dag
    • waar slapen?
  • Rome
    • Nog helemaal geen plan; 2 dagen Rome is snel voorbij
    • Omgeving verkennen – 2 dagen
    • Het is 250 km rijden over de snelweg, een kleine drie uur. Misschien is een route (dichter) langs de kust mooier – 1 dag
  • Het is nu nog 1600 km (snelweg) naar Zwolle. Met etappes van 300 km per dag, nog 5 dagen; met een toeristische route al snel 7 dagen.

Rome en verder

  • dag 1 (09) : Rome – Piombino – Elba – Pisa ; overnachten in Pisa
    • Rome weg met volle accu
    • bijna leeg rond Piombino; dichtstbijzijnde laadpalen op ca 10 km;
    • Mikken op rond 12u in Piombino, boot naar Elba
    • 13u op Elba; Napoleon-iets bezoeken, strand
    • 17u boot terug naar Piombino
    • Bij Piombino evt Etruskisch-iets bezoeken en eten in Populonia
    • 100 km naar Pisa, 40-60 minuten laden, 1.5 uur rijden
    • aankomen in Pisa 21-22u
  • dag 2 (10): Pisa – Milaan; overnachten in Milaan
    • volgende ochtend op tijd weg om Zwitserland door te rijden
  • dag 3 (11): in Milaan
  • dag 4 (12): Milaan – Zwarte Woud rond Colmar
  • dag 5 (13): in Colmar
  • dag 6 (14): Colmar – Zwolle
    • kleine 700 km, 2x laden, laat thuis

uiteindelijke route

Ik heb de route bij benadering op Graphhopper uitgetekend.

Print this entry

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.